Välj rätt adress till din hemsida

Det är inte alltid helt lätt att välja adress till en hemsida. Det är många kriterier som ska uppfyllas för den perfekta adressen.

När du ska göra din hemsida behöver du en bra adress, en URL. Vad är en bra adress? Vad ska du undvika?

Saker du bör tänka på när du väljer adress är:

  • Den ska vara lätt att komma i håg. ”Fjallvandraijamtland” är lättare att komma i håg än om du förkortar till ”fij”, även om förstnämnda är längre.
  • Det ska vara lätt att förklara. ”Adressen till min matlagningssida är bra recept punkt ess e i ett ord” är lättare att säga än ”Adressen till min matlagningssida är bästa recepten punkt se med bindestreck mellan orden och med a istället för ä”.
  • Den ska vara kort. ”Pluggaeffektivare” är antagligen bättre än ”lardigpluggamereffektivt”.
  • Den ska inte kunna förväxlas med andra adresser. Har någon ”billigacyklar.se” kommer antagligen en del av dina besökande komma till den sidan om du väljer ”billiga-cyklar.se”.
  • Om du förväntar dig att många som kommer till din sida genom att söka på något ord bör det vara med. Söker många på ”billiga skor” är antagligen ”billigaskor” en bättre adress än ”skoaffaren”.
  • Adressen bör beskriva vad sidan handlar om. Om någon ser i sökresultaten att din sida heter ”meckamedcyklar” ökar chansen att de som vill veta hur man reparerar en cykel väljer dig än om du valt ”cyklar”.
  • Det bör vara en adress folk förväntar sig. Heter ditt företag ”Maskla” tror många att när de går in på ”maskla.se” kommer de till din sida. De förväntar sig inte behöva söka efter ditt företagsnamn eller behöva en länk från dig.
  • Om du är i Sverige bör det sluta med .se. En sida som heter ”biltvattaren.se” kommer hamna högre upp i sökresultaten och vara lättare att komma i håg än ”biltvattaren.digital”.

Det är många saker du måste ta hänsyn till och till slut blir det en kompromiss, men det finns en sak som inte kan kompromissas bort: Det ska vara ledigt eller ägaren ska vara villig till att sälja till det pris du accepterar.

Du ser vad som är ledigt genom att gå in på ett webbhotell och söka upp adressen. Du kan även söka i adressfältet i din nätläsare, men då finns det risk att den är upptagen, men ägaren har inte publicerat sidan.

En del köper adresser och hoppas någon blir intresserad och väljer att betala en hög summa för den. Istället för att lägga upp en ”ordentlig” sida lägger de ut information om hur man kan köpa sidan av dem. Det brukar kosta minst 5000 kronor att köpa sidor på det sättet.

Har du ett svenskt företag som tänker på att satsa i andra länder? Då bör du så snart som möjligt köpa samma adress, men med toppdomän för det landet. Ska du ha en sida för många länder bör du köpa .com. Annars kan du få ett mail från någon som berättar för dig att det är viktigt att ha .com för sitt företag och att din adress är upptagen, men du har tur. Hen kan tänka sig att sälja den till dig.

 

Om du har valt ett namn och webbhotell är det snart dags att sätta i gång med själva sidan. Första ska vi bara gå igenom några grundläggande saker som kan vara bra att kunna.