Få statistik till den hemsida med Google Analytics

Att ha en hemsida kan vara roligt, men det blir ännu roligare om du kan se hur många som besöker sidan. Det ger dig också nyttig information om vad du bör förbättra.

Många webbhotell kan ge dig statistik, men den är oftast dålig. Google Analytics är bättre. Hur du kommer i gång med Google Analytics kan du se här. Du får en kod som du klistrar in i header.php i ditt tema (Kom i håg att använda child theme).

När du har gjort det är det dags att se om allt fungerar som det ska.

Gå in på din sida. Gå sedan till Google Analytics och klicka på ”Realtid” och ”Översikt”. Här kan du se alla som varit på sidan sista halvtimmen. Du bör ha minst en besökare, dig själv.

Om detta fungerar är det dags att sortera bort dina egna besök. Speciellt i början när du lägger mycket tid på sidan och få besökare hittat dit kommer dina besök störa statistiken. Det är antagligen hur många gånger andra personer går in du är intresserad av.

Du hittar instruktioner för hur du filtrerar bort dina besök här.

Det finns mycket data i Google Analytics, mer än du behöver. Jag ska gå igenom det som är mest intressant för de flesta.

Viktigaste statistiken i Google Analytics

”Realtid” har du redan sett. Där får du statistik över läget just nu med antal personer som är inne på hemsidan och var de befinner sig, både i världen och på din hemsida.

Under ”Målgrupp” och ”Översikt” hittar du många intressanta saker. Du hittar ett stort diagram högst upp. Under är flera mindre diagram. Klicka på de mindre för att få dem större. Över diagrammen kan du välja hur statistiken ska grupperas: Dag, vecka, månad eller per timme utspritt över dygnet.

Över grupperingen kan du välja datumintervall du ska ha statistik för. Du kan även välja att se en jämförelse med tidigare perioder.

Den data du antagligen är mest intresserad av är:

  • Användare: Antal unika användare under perioden. Har en person gått in flera gånger kommer det räknas som en.

  • Sessioner: Hur många gånger har din hemsida blivit besökt totalt.

  • Sidvisningar: Antal sidor som visats totalt.

  • Sidor/session: Hur många sidor per besök.

  • Genomsnittlig sessionslängd: Hur länge besöker folk din hemsida.

  • Avvisningsfrekvens: Hur stor andel av användarna som går in på din hemsida för att sedan lämna den utan att besöka fler sidor.

Kom i håg att här har vi bara statistik. Ingen statistik är bättre än den som tolkar den.

Många tänker att nöjda besökare spenderar mer tid på din hemsida och klickar vidare på interna länkar. Många sidor per besökare och lång tid på din sida är därför bra. På en annan hemsida kan hög avvisningsfrekvens och kort tid på sidan betyda att man snabbt hittar det man är ute efter, något som borde ses som något positivt.

Under ”Förvärv” och ”Översikt” får du upp statistik över hur folk har kommit till sidan. I tillägg till att det är intressant att veta kan det vara nyttigt. Om få kommer till sidan genom sociala medier kan du behöva lägga ned mer resurser på. Eller det kanske är ett bevis på att sociala medier inte fungerar för dig.

Går du vidare till ”Hänvisningar” får du upp var folk har klickat på länkar till din sida.

Beteende”, ”Webbplatsinnehåll” och ”Alla sidor” ger dig en översikt över vilka sidor som har besökts. Du kan få statistik över varje enskild sida. Klicka på adressen till sidan och du får upp mer information om den sidan.

Det var det viktigaste funktionerna. Bli inte så uppslukad av statistik så du inte får tid till att lägga ut nytt innehåll på sidan. I perioder är man så nyfiken på hur det går så man tittar varje dag. I andra perioder tar det veckor eller månader utan att man går in på Google Analytics.

Om du följt guiden steg för steg, är nöjd med designen och lagt in de texter du behöver vid lanseringen så är det dags för ett stort ögonblick: Det är dags att publicera din hemsida.

Dags att fira, men slå dig inte till ro. På många hemsidor tar listan över nya texter som borde skrivas aldrig slut. Dessutom finns några fler funktioner som är bra att ha, men som inte måste vara på sidan när den lanseras. Inte minst bör du se till att göra din hemsida snabbare.