Genomgång av kontrollpanelen på en WordPressida

När du installerat WordPress på din första hemsida är det mycket nytt att lära sig. Läs den här artikeln och få en introduktion till de viktigaste funktionerna.

Senast uppdaterad 28 mars 2021

Innehåll

Nu har du installerat WordPress och sidan fungerar. Nu är det dags att ta en titt på kontrollpanelen där du kommer ägna mest tid när du arbetar med sidan.

Många saker i kontrollpanelen är självförklarande, det stora problemet kan vara att hitta det. Var du ändrar inställningar kan variera beroende på vilket tema och vilka tillägg du har.

Du går till dinadress.se/wp-admin. Skriv in användarnamn och lösenord.

När du loggat in ser du högst upp ser du en rad med symboler. Pilarna som bildar en cirkel är en genväg till uppdateringar du bör göra.

Pratbubblan visar nya diskussioner och om du har kommentarer att godkänna.

Plustecknet ger dig möjlighet att lägga till inlägg, sidor och media.

Tillägg (Plugins)

Till vänster ser du en meny. Vi hoppar över de första punkterna i menyn och går direkt till ”Tillägg”. Där har du tillägg, plugins på engelska, som är nya funktioner du kan lägga till. Det är några tillägg installerade från början. Vilka beror på om ditt webbhotell installerat några för dig. Om något är aktiverat kan du inaktivera och därefter ta bort det om det inte ska vara kvar.

Du kommer antagligen vilja lägga till några tillägg. Ta musen över kontakten och välj ”Lägg till nytt”.

Du kommer till en sida där du kan söka efter fler tillägg. Sök efter ”Under construction”. Du kan nu välja bland en mängd olika tillägg som gör det möjligt att visa för besökande att sidan är under utveckling. Sidan kommer visas för inloggade användare.

För varje tillägg kan du se betyg, antal nedladdningar, när det uppdaterades senast och om de är kompatibla med din version av WordPress. Detta är viktig information för att välja rätt tillägg. Välj ett tillägg och tryck på ”Installera nu”. Tillägget läggs till på din server. Efter en stund kan du välja ”Aktivera”. Det är först nu du kan använda de nya funktionerna.

De flesta tillägg ger dig möjligheter till att göra olika inställningar. Det är ingen självklarhet var du du hittar dessa inställningar. Börja med att leta under ”Verktyg”, ”Inställningar”, på sidan för tillägg eller som en egen menypunkt.

En del tillägg som visar att sidan är under konstruktion har inga inställningar. När det är installerat döljs sidan för besökande som inte är inloggade. Andra har inställningar för hur sidan ska visas för besökare och du måste välja att dölja sidan i en meny.

Backup

Det är två tillägg ytterligare du eventuellt bör lägga till. Om du inte har backup som standard i ditt webbhotell bör du lägga till ett tillägg som ger dig den möjligheten.

Från och med nu bör du ta backup innan du uppdaterar eller installerar nya tillägg. Det finns en risk att funktioner slutar fungera, kanske hela sidan blir omöjlig att nå. En backup innan du uppdaterar och installerar nya saker kan spara mycket tid. Om du har backup som standard i ditt webbhotell bör du kontrollera när den togs så du inte gjort ändringar efter det.

Ta en backup innan du går vidare.

Redigerare

Som standard i WordPress har du en blockredigerare när du skriver texter. Tanken med den är att man ska kopiera text från ett ordbehandlingsprogram. Vill du skriva i kontrollpanelen vill du antagligen installera ett tillägg som heter ”Classic editor”. Framöver kommer jag utgå ifrån att du har detta på din hemsida.

För att vara på den säkra sidan ska vi nu testa så vi inte gjorde fel när vi tog backup. Återställ din backup.

Kontrollera om Classic Editor fortfarande är installerad. Om den är det har du gjort något fel. Var glad för att du upptäckte det redan nu.

Installera Classic Editor igen.

Innan vi fortsätter gå igenom kontrollpanelen i WordPress bör jag nämna att varje tillägg du installerar på din hemsida gör den långsammare. Installera bara tillägg du behöver och ta bort de som inte används. Jag skriver mer om hastighet och tillägg i min artikel Gör din WordPress sida snabbare.

Inlägg

Om du tar musen över ”Inlägg” kan du få upp olika alternativ. Klicka på alla inlägg. Nu kommer du till en översikt över inlägg. Just nu är det bara ett. De är sorterade i kronologisk ordning, men du kan även sorteras i alfabetisk ordning genom att klicka på ”Rubrik”.

Under ”Skärmalternativ” kan du välja vad som ska visas i listan med inlägg. Inte minst kan du välja hur många inlägg som ska visas på en sida. Jag föredrar att visa ett stort antal inlägg. När jag ska redigera ett gammalt inlägg trycker jag Ctrl + F för att söka efter inlägget på sidan.

Klicka på inlägget som är publicerat som standard. Nu kommer du till sidan där du kan ändra inlägget. Det finns flera olika funktioner för att ändra i texten som du antagligen är van vid från ordbehandlingsprogram.

Över rutan där du kan skriva står det ”Visuellt” och ”Text”. Klicka på sistnämnda. Här har du möjlighet att ändra i HTML koden i din text. Det kan vara nyttigt ibland. Att kunna grundläggande HTML hjälper en hel del när man skapar hemsidor, även om man använder WordPress. Lär det viktigaste på min sida Grundläggande HTML.

Högst upp står det ”Skärmalternativ”. Där kan du välja vilka alternativ du vill ha synligt. De mest användbara är:

  • Publicera: Ger dig möjlighet att spara och tidsinställa inlägg. Du kan även välja att sätta publiceringsdatum tillbaka i tiden.

  • Kategorier: Ger dig möjlighet att kategorisera inlägg. Du kan även använda underkategorier.

  • Etiketter: Detta är snarlikt kategorier. Många använder bara en av dem. Ett exempel där man kan behöva bägge är en sida med recept. Du har en kategori med festmat som har en underkategori med vegetarisk festmat. I tillägg har du en etikett för varje ingrediens så den som behöver bli av med en mjölk snabbt hittar recept med mjölk.

  • Utvald bild: Välj vilken bild som ska visas på förstasidan eller i sökresultat vid inlägget.

  • Diskussion: Slå på och av diskussioner på enskilda inlägg.

Klickar du på ”Redigera” efter adressen till inlägget kan du bestämma adress till inlägget. Som standard kan du inte ändra datumet, men vi kommer snart till inställningarna där du kan ändra det för alla inlägg.

Lägg till bilder

Bilder är en viktig del av en hemsida. Klicka på ”Lägg till media”. Här kan du lägga till bilder och genomföra grundläggande redigering. Du når även dessa funktioner om du går in på kameran och noten i menyn till vänster.

När du lägger till en bild i texten får du några val till höger.

  • Alt text: Om någon valt att inte visa bilder, till exempel för att spara data kan en annan text visas som beskriver bilden.

  • Bildtext: Texten som visas under bilden.

  • Beskrivning: Jag brukar skriva samma sak som för alt text.

  • Justering: Var i förhållande till texten bilden ska visas.

  • Länk till: Vad ska ske om man klickar på bilden. Väljer du ”Anpassad URL” kommer man till den sida du väljer. ”Mediafil” betyder att man kommer till en sida där bilden visas i full upplösning. Väljer du det alternativet kan du göra det snyggare om du installerar ett tillägg som visar bilden i en lightbox.

Sidor

Genom att klicka på menypunkten ”Sidor” kommer du till sidan där du redigerar sidor. Det mest känner du igen från det jag skrivit tidigare om blogginlägg.

Vad är skillnaden mellan blogginlägg och sidor?

Blogginlägg publiceras i kronologisk ordning. Det är därför bäst att använda om du ska publicera nyheter eller blogginlägg.

På en vanlig blogg kan ett blogginlägg vara sidorna där du skriver vad du gjort. Sidor använder du där du har en presentation av dig själv och andra tidlösa sidor.

Det är några skillnader mellan sidor och inlägg.

Som standard publiceras sidor i alfabetisk ordning i en meny. Du kan varken välja etiketter eller kategorier, men kan välja modersidor. Modersidor är de sidor som befinner sig över den aktuella sidan i menyn. Det används som kategorier för inlägg, men modersidor måste vara en faktisk sida.

Jag föredrar att inte använda modersidor på grund av att det ger långa adresser (modersidans adress plus namnet på sidan). Hur jag ordnar menyer kommer jag till längre ned.

Diskussioner

Under pratbubblan i menyn hittar du nya kommentarer du har fått. Räkna med att få mycket spam om du inte försvårar för robotar att göra inlägg. Det kan du göra genom att installera en CAPTCHA som ett tillägg. Vi ska ordna det i min artikel om att göra sidan säkrare.

Mer information om kommentarer hittar du i min artikel Kommentarer på WordPressidor.

Utseende

”Utseende” är nästa steg punkt i menyn. Här gör du de flesta inställningar som har med sidans utseende att göra. Börja med att gå till ”Teman”.

Teman

Teman är mallar för hur sidan ska se ut. Som standard får du en mall som har namn efter det år du installerat WordPress. Det finns en mängd teman du kan ladda hem på WordPress.org. Det är också möjligt att ändra dem så de passar dig bättre.

När du väljer tema bör du se efter:

  • Utseende: Välj ett tema du tycker ser bra ut.

  • Möjligheter till att göra ändringar: En del teman är lättare än andra att ändra. Välj en som många har sagt kan ändras lätt.

  • Extra funktioner: En del teman har funktioner som är specialgjorda för dem.

  • Support: En del företag som erbjuder teman ger dig snabb support, andra ger ingen support.

  • Pris: Ska du få bra support och ett bra tema med många funktioner kostar det.

  • Hastighet: En del är långsammare än andra.

  • Responsive: Designen på hemsidan ska anpassa sig efter storleken på skärmen.

Det kan vara svårt att välja första gången. Räkna inte med att hitta någon som är helt som du vill ha den. Färger, skrifttyp och storlek är lätt att ändra. Många teman kräver bara en knapptryckning för att ändra mellan att visa senaste inläggen eller en statisk sida som förstasida.Andra saker är ofta svårare eller näst intill omöjliga om du inte hittar ett tillägg som hjälper dig.

Jag har ofta använt mig av teman från Siteorigin som har överkomliga priser, bra support och många bra teman som är lätta att förändra.

Jag har också använt BeTheme som har satsat mer på design. Problemet med dem är att de är dyrare, det är svårt att redigera sidan och de har en del funktioner du inte kan välja bort. Alla funktioner, även de du inte använder, riskerar att göra sidan långsammare. Det är därför bättre att använda ett avskalat grundpaket och lägga till det man kommer använda. BeTheme är svårare att använda. Ska du ha support måste du betala för temat varje år.

Det kan vara lockande att välja ett tema med avancerad design. Det kommer göra att besökarna får ett bra intryck. Nackdelen är att avancerad design ofta gör hemsidan långsammare. Dessutom kan de var svårare att ändra utan att designen du betalade extra för försämras.

Till den här sidan använder jag Vantage från Siteorigin som hör till de mer populära. Även om popularitet är en försäkring för att det är ett bra tema så bör man även tänka på att man inte vill att hemsidan ska se ut som alla andra. Med ett tema med stora möjligheter till förändring behöver det inte vara något problem.

Ta backup innan du installerar ett nytt tema.

Installera nya temat du valt genom att klicka på ”Lägg till tema”, sök efter temat du vill ha och installera. Det nya temat dyker nu upp bland dina teman som finns hos servern. Välj det nya temat genom att trycka på ”Aktivera”.

Anpassa

Då har vi designen på plats, men sannolikheten är stor för att det är en del du vill ändra. Klicka på ”Anpassa”.

Nu kommer du till en sida där du kan göra många inställningar som finjusterar sidans utseende. Ändringar syns inte för besökande på sidan förrän du trycker på ”Publicera”, men du kan se dem. Här kan du välja skrifttyper, färger och annat. Hur det ser ut beror på vilket tema du har. De flesta saker är antingen självförklarande eller är oviktiga för de flesta, men du kan bli tvungen att leta lite.

För att lättare hitta rätt färg har varje färg som kan visas på en sida en kod bestående av sex tecken. Koden har ett system. De två första siffrorna står för hur hur mycket rött ljus skärmen ska visa. Nästa två grön och de sista blått. Lägsta talet är ”00” och betyder inget ljus, högsta är ”ff”. På grund av att man inte har tillräckligt med siffror har man fyllt på med bokstäver.

Om alla tre färgerna har samma värde visas gråskalan. När de är 00 kommer det vara svart. Om alla har ff blir det vitt. Om alla färger utom en har 00 kommer den färgen visas.

I tillägg till att ändra färger och skrift är meny något många vill ändra på. Gå till ”Menyer”. Om du inte hittar det under ”Anpassa” kan de som gjort ditt tema lagt det under ”Inställningar”, ”Inställningar för tema” eller någon annanstans.

I inställningarna för menyn kan du välja vilken meny du ska visa. Som standard kommer menyn väljas efter modersidor och alfabetisk ordning. Vill du ha en annan ordning, vill gömma några sidor eller valt att inte använda modersidor behöver du skapa din egen meny. Tryck på ”Skapa ny meny”. Du kan lägga till och flytta med hjälp av ett enkelt drag and drop system. Glöm inte att aktivera menyn istället för standardmenyn.

Widgetar

Widgetar är funktioner till exempel kalendrar och lista med populäraste inläggen. Dessa kan du bland annat placera i en sidebar vid sidan av huvudinnehållet, i en footer längst ned eller i header längst upp. Det är bara att dra runt för att placera där du vill ha dem.

Det finns ett antal widgetar installerade som standard. Du får tillgång till fler genom att installera nya tillägg.

Användare

Under menypunkten ”Användare” kan du lägga till fler personer som har tillgång till kontrollpanelen i WordPress. Det kan vara bra att ge dem så lite behörighet som möjligt. Om någon bara ska publicera nya sidor bör den personen inte vara administratör eftersom det är risk att den personen gör något fel. Om någon har ett dåligt lösenord är det bättre att en hacker bara kommer åt sidorna istället för alla funktioner.

Under ”Profil” kan användaren göra inställningar som bara berör den användaren. Till exempel ändra färger i kontrollpanelen. Det kan vara bra när man har flera hemsidor så man inte blandar i hop dem när man jobbar.

Här får du också möjlighet att välja om det ska visas en verktygsrad högst upp på när du besöker din sida samtidigt som du är inloggad. Standardinställningen är att den ska visas.

Inställningar

Under inställningar kan du ändra många olika saker för din hemsida. Datumformat, slogan för webbplats med mera.

Gå in på ”Läsa”. Här kan du välja om det är senaste inläggen som ska visas på förstasidan eller om du ska visa en sida som du skapat.

”Diskussion” bör du också se igenom. Vill du ha kommentarer på dina inlägg kryssar du av att det ska vara möjligt att kommentera nya inlägg. Om du tillåter kommentarer kan du behöva ta en titt på övriga inställningar.

Nästa sida du bör gå till är ”Permalänkar”. Här kan du välja vilken typ av adress till dina blogginlägg som du vill använda. Som standard visas datumet för publicering. Många upplever att adressen blir för lång, jag föredrar att bara använda namnet på inlägget som adress.

Nu känner du till de viktigaste funktionerna i WordPress kontrollpanel så du hittar dem lättare när de behövs. Du kommer också behöva göra en del ändringar på ditt webbhotells server. I nästa artikel går jag igenom de viktigaste mapparna och filerna du hittar där.