Hur man startar en webbutik

Allt mer försäljning sker genom internett. Med en webbutik till ditt företag kan du öka försäljningen, men hur gör man?

Ska du starta en webbutik är det flera möjligheter. Enklast är att gå till ett företag som som ordnar allt för dig. Det blir dyrt för den som är osäker på intresset för produkterna eller av andra orsaker inte vill göra stora investeringar.

Två stora tjänster som ger dig möjlighet att lätt starta en webbutik är Shopify och WIX. Det kostar mer än WordPress, men har du aldrig gjort en hemsida tidigare och inte vill betala en webbutvecklare kan det vara värt det. Priserna är inte avskräckande och du får mer tid till ditt företag.

Jag föredrar att sätta upp en webbshop genom WordPress. Du måste räkna med att det tar en del tid. Du använder då ett tillägg som heter Woocommerce. En stor andel av webbutikerna runt om i världen har detta, det har därför utvecklats en mängd funktioner till Woocommerce.

För att komma i gång bör du börja med att läsa min artikel WordPress, Wix eller någon annan CMS.

Har du en webbutik blir det ytterligare en sak att lära dig när du skapar hemsidan: Hur man lägger till produkter. Processen påminner om hur du lägger ut nya inlägg. Är du van vid WordPress kommer detta inte vara något problem.

Det är inte självklart att allt som ska visas i din webbshop ser bra ut med ditt tema, det måste kontrolleras av designern. Välj därför ett tillägg där de skriver att de anpassar sin design efter Woocommerce.

Woocommerce har, precis som WordPress grundpaket, sparsamt med funktioner, men du kan ladda hem tillägg för att ändra. Ett av de mer användbara tilläggen heter Store Customizer. Det ger dig möjlighet att lätt ändra hur affären ska se ut om du går in på ”Anpassa” under ”Utseende” istället för att ändra i filerna på servern hos ditt webbhotell.